Den nya socialtjänstlagen betonar vikten av samverkan mellan olika aktörer för att förbättra stödet till individer och familjer. Några viktiga punkter om samverkan i den nya lagen:
💚 Tidiga och samordnade insatser (TSI): Socialtjänsten ska arbeta tillsammans med skola och hälso- och sjukvård för att ge stöd till barn och unga (men även för vuxna/äldre behöver TSI) i ett tidigt skede.
💚 Kunskapsbaserat arbete: Samverkan ska baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket innebär att olika aktörer delar kunskap och erfarenheter för att ge bästa möjliga stöd.
💚 Flexibla arbetssätt: För att möta de förändrade behoven i samhället krävs flexibla och anpassade arbetssätt, där samverkan mellan olika aktörer är central.
Den nya lagen syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad, vilket innebär att samverkan blir en viktig del av arbetet för att nå ut till människor innan problem uppstår eller växer.
Meligo är
✅ ett stöd,
✅ en beprövad metod och
✅ ett anpassat arbetssätt vilket checkar i samtliga av ovanstående punkter.
”Sluta spela strutfotboll med er själva!”
Den nya socialtjänstlagen kräver att systemet (samhället i sin helhet) styr åt samma håll (samsyn). För att tidigt upptäcka behov och kunna arbeta hälsofrämjande och förebyggande måste systemet se sitt gemensamma ansvar även på individnivå. Det vill säga se individen ur ett holistiskt perspektiv.
En holistisk samverkan mellan olika aktörer kräver:
Tid: Avsätta tid för att planera och genomföra samverkansinsatser på ett effektivt sätt.
Kunskap: Tillförskaffa sig en förståelse för andra organisationers uppdrag och arbetssätt, så vi undviker missförstånd och kan effektivisera vårt gemensamma arbete.
Samsyn: Gemensamt sätta mål och prioriteringar, för att undvika konflikter och hinder för samarbete.
Peng: Det krävs resurser för att kunna satsa på gemensamma insatser och upprätthålla långsiktiga samarbeten.
Kommunikation: Tydlig kommunikation och tydliga uppdrag effektiviserar samverkan och leder till att insatser samordnas på ett effektivt sätt.
För att övervinna dessa hinder är det viktigt med tydliga mål, strukturerade arbetsprocesser och en gemensam förståelse för varandras roller och ansvar.
Ett nytt synsätt på samverkan behöver införas där vi ser individens mål som överordnat verksamheternas enskilda mål – vi behöver tillsammans utforska relational contracting. Som leverantörer möts vi ofta av svaret ”vi har det redan i våra egna system”, frågan är om det är så vi ska ha det i framtiden?
Det vi ser från vårt holistiska perspektiv är att samtliga samhällsaktörer måste lyfta blicken och sluta spela strutfotboll med sig själva!